BETALA MED KLARNA | FRAKTEN INGÅR

”Jag brukar alltid grunda mina dagar med gröt”

Malin Dahlgren har hjärtat i längdskidåkningen och har alltid tränat sina kunder utomhus, oavsett väder. – Vinsten efteråt blir så mycket större när man fått träffas utomhus och tränat, säger Malin som aldrig ställt in ett träningspass på grund av ”dåligt väder.”

Malin är inne på sitt nionde år som PT med outdoor som nisch och målgruppen är huvudsakligen kvinnor mitt i livet. ”Kvinnor som har sin prime time”, förtydligar hon.

Men hon har även många företagskunder. Fokus är träningsglädje och anpassar därför varje träningspass så att alla kan vara med utifrån deras egna förutsättningar och träningsnivå.

Hon vill att deltagarna alltid ska kunna se fram mot nästa träningspass.
– Utomhusträning är en rolig social sammankomst. Det där med att få träffas IRL och inspireras tillsammans betyder mycket för alla som sitter inomhus och jobbar bakom skärmar. Att boka träningstid med andra är ett bra sätt att få träningen gjord, och mina klienter vet att jag står där oavsett väder, skrattar Malin.

Man ska aldrig jämföra sig med andra utan inspireras och få energi från gruppen. Inte hetsas. Alla är välkomna, alla kan vara med.

På vintern åker Malin mycket längdskidor och arrangerar skidweekends i Mora, där hon kommer ifrån. Enligt Malin är skidåkningen den mest kompletta träningsformen.
– I längdskidåkningen tränar du hela kroppen. Den består av 5 pelare – kondition, styrka, koordination, balans och rörlighet, som jag tycker ska finnas med i all träning.
För att inte tala om den mentala delen. Mental balans är kanske den viktigaste hörnstenen i en människas fundament för att vi ska kunna må bra och ta bra beslut. Kunna applicera det där ”sunda förnuftet” på livet, understryker Malin.

Varför gröt?
– Jag brukar alltid grunda mina dagar med gröt. Som skidåkare är jag uppvuxen på gröt, historiskt sett är gröt kanske den mest traditionella frukosten som finns.
När man tränar längdskidor många timmar i sträck i vinterkyla, behöver man grunda med en varm mättande frukost. Gröt ger bra energi som göra att man orkar hålla fokus och prestera på topp.
Jag gillar kombinationen med havregryn, rågflingor och chiafrön. Tycker den är god att äta som den är men min favorittopping är blåbär och jordnötssmör. Blåbär är bra för att de innehåller immunstärkande antioxidanter. Min matfilosofi bygger på att äta ”helt och rent”, det vill säga att välja bra råvaror utan tillsatser – i den passar gröten in.

Vill du se mer av Malin kan du följa henne här:

Malins Instagram >>

Malins hemsida >>